Altijd op zoek naar vernieuwing en verbetering
Bij Reham zijn we altijd op zoek naar vernieuwing die ons, maar vooral onze klanten kunnen helpen bij het aan- en verkoopproces van een woning. Hiervoor zoeken we het niet alleen binnen Nederland, maar gaan we soms ook de grens over.
Bij Reham zijn we altijd op zoek naar nieuwe dingen die ons, maar vooral onze klanten kunnen helpen bij het aan- en verkoopproces van een woning. Hiervoor zoeken we het niet alleen binnen de landsgrenzen, maar kijken we ook naar andere werelddelen. In januari van dit jaar waren Koen en ik in New York om daar het grootste vastgoedcongres van de VS te bezoeken. Hier komen ruim 4.000 vastgoedprofessionals naar toe om te kijken en luisteren naar de nieuwste trends op het gebied van websites, social media en ondersteunende technische innovaties. In 2018 kochten we daar bijvoorbeeld onze eerste 3D camera. Hiermee creëren we al meer dan een jaar onze virtuele bezichtigingen die je van vrijwel iedere woning op onze website terug kan vinden. Is dit van toegevoegde waarde? Absoluut, want hiermee bereik je de woningzoeker nog beter en kan hij of zij zich nog beter voorbereiden op het bezoek aan de woning. Onze verkopers helpen we hier ook mee, want naast veel meer concreet geïnteresseerde kijkers, hebben zij niet de stress van bezichtigingen door mensen die bijvoorbeeld de indeling van een huis niet mooi vinden of die het op basis van de foto’s groter hadden verwacht. Bij ons laatste bezoek in januari hebben we helaas weinig nieuwe dingen gehoord, maar hebben we natuurlijk wel een tweede 3D camera meegebracht.
In de eerste week van april ben ik naar het verre oosten gegaan met een groep van 25 enthousiaste ondernemers uit het hele land. Deze handelsmissie naar Zuid-Korea en Japan, met bezoeken aan o.a. Samsung, LG, Panasonic en Nissan, hebben op het eerste gezicht misschien niet zoveel met de huizenmarkt te maken. Toch vond ik daar een hoop inspiratie over hun manier van denken en werken en hebben we enkele innovaties mogen zien die in de toekomst in wellicht ieder huis te vinden zijn. Een mooi voorbeeld blijft toch wel de “slimme” koelkast. Deze koelkast beschikt over een touchscreen op de voorzijde en een hele hoop camera’s aan de binnenzijde. Via je smartphone kan je dus even vanaf je werk kijken wat er nog in de koelkast ligt en eventueel online dingen bijbestellen. Handig natuurlijk, maar nog handiger is dat je koelkast ook even online naar recepten gaat zoeken die je nog kan maken van de nog aanwezige ingrediënten. Moet je daarvoor de oven gebruiken? Geen probleem, je koelkast geeft je “slimme” oven het signaal om alvast voor te verwarmen op de juiste temperatuur.
Dit is nog maar een klein voorbeeld van alles wat ons te wachten staat in op het gebied van “smart homes”. In Zuid-Korea gaan ze ook al een stapje verder dan dit en hebben ze in de afgelopen 10 jaar een volledig nieuwe stad gebouwd onder het label “smart city”. Misschien wel iets te veel controle en inbreuk op de privacy voor ons als Nederlanders, maar het idee dat alles binnen de stad geanalyseerd wordt, om het woon- en werkklimaat iedere dag een stapje beter te maken is natuurlijk heel bijzonder.
Deze twee hele interessante trips hebben ons de bevestiging gegeven dat we onze ogen open moeten blijven houden voor elke vorm van automatisering of zelfs robotisering. Er is altijd wel iets wat onze dienstverlening nog beter kan maken, maar wel met het besef dat het van toegevoegde waarde voor onze klanten moet zijn. Makelaardij is namelijk niet volledig te automatiseren en dat moeten we ook zeker niet willen. Het persoonlijke wat wij zelf toevoegen aan het proces is minstens zo belangrijk. Luisteren naar de wensen van onze klanten, zodat zij zich “thuis” voelen bij ons, is onze eerste prioriteit. Ik heb nu nog geen robot gezien die dat kan, maar wie weet wat de toekomst ons nog brengt. We houden jullie op de hoogte.